Soalan Lazim mengenai CRS (Piawaian Pelaporan Am)
-
Apa itu CRS (Piawaian Pelaporan Am)?
-
CRS merujuk kepada Piawaian Pelaporan Am. Ia merupakan keperluan baru pengumpulan dan pelaporan maklumat untuk institusi kewangan di negara-negara yang mengambil bahagian, untuk membantu memerangi pengelakan cukai dan melindungi integriti sistem cukai.
-
Negara-negara mana yang mengambil bahagian dalam CRS?
-
Anda boleh mendapatkan senarai penuh negara yang mengambil bahagian dalam CRS di sini.
-
Siapakah yang perlu dilaporkan?
-
CRS bertujuan untuk menentukan kediaman cukai pelanggan. Di bawah CRS, institusi kewangan dikehendaki mengenal pasti pelanggan yang nampaknya adalah penduduk cukai di luar negara di mana mereka memegang akaun dan produk mereka, dan melaporkan maklumat tertentu kepada pihak berkuasa cukai tempatan kami. Mereka kemudian boleh berkongsi maklumat itu dengan pihak berkuasa cukai di mana anda adalah penduduk cukai.
-
Mengapa FXCM meminta anda untuk jurisdiksi kediaman cukai anda?
-
Di bawah CRS, pihak berkuasa cukai memerlukan institusi kewangan seperti FXCM untuk mengumpul dan melaporkan maklumat tertentu mengenai status cukai pelanggan mereka.
Jika anda membuka akaun perdagangan baru, berdagang dalam produk kewangan baru, atau menukar keadaan anda dengan cara tertentu, kami mungkin meminta anda untuk mengesahkan beberapa butir tentang diri anda. Proses ini disebut "pengesahan kendiri" dan kami dikehendaki mengumpul maklumat ini di bawah CRS.
-
Maklumat apakah yang mungkin diminta FXCM dari anda?
-
Selaras dengan keperluan CRS, FXCM mungkin meminta anda untuk: (senarai bukanlah tanda eksklusif)
- Nama
- Tempat kelahiran (untuk Individu dan Orang yang Mempunyai Kawalan)
- Tarikh lahir (untuk Individu dan Orang yang Mempunyai Kawalan)
- Negara(s) tempat kediaman cukai
- Nombor pengenalan pembayar cukai
- Tempat pendaftaran/penyertaan (untuk Entiti)
- Jenis Entiti (untuk Entiti)
-
Apakah itu TIN?
-
Nombor Pengenalan Pembayar Cukai (TIN) adalah gabungan unik huruf dan/atau nombor yang diberikan kepada anda/entiti anda. Sesetengah negara tidak mengeluarkan TIN, tetapi mungkin bergantung kepada nombor lain yang dikeluarkan seperti nombor keselamatan sosial/nombor insurans nasional atau nombor pendaftaran syarikat untuk entiti. Anda mungkin perlu memberikan ini jika diminta. OECD telah menerbitkan senarai format Nombor Pengenalan Pembayar Cukai (TIN) yang boleh diterima dan alternatif mereka yang terdapat di sini.
-
Bagaimana kediaman cukai ditakrifkan?
-
Ini akan bergantung kepada di mana anda tinggal dan keadaan anda. Sila hubungi penasihat cukai profesional atau rujuk laman web OECD untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk menentukan kediaman cukai anda, kerana FXCM tidak dapat memberikan nasihat cukai.
-
Maklumat yang diminta dalam borang oleh FXCM serupa dengan maklumat yang diminta dalam FATCA. Mengapa ini berbeza?
-
Walaupun anda mungkin telah memberikan maklumat di bawah Akta Kepatuhan Cukai Akaun Luar Negeri (FATCA) kerajaan Amerika Syarikat (AS), anda masih perlu memberikan maklumat tambahan untuk CRS kerana ini adalah peraturan yang berbeza dengan keperluan yang berbeza.
FATCA adalah Undang-Undang AS dan mewajibkan institusi kewangan mengenal pasti Individu AS dan melaporkan mengikut peraturan FATCA tempatan, berdasarkan kewarganegaraan. CRS mewajibkan institusi kewangan mengenal pasti kediaman cukai semua pelanggan kami dan dalam kebanyakan kes melaporkan maklumat pelanggan yang merupakan penduduk cukai di luar negara/jurisdiksi di mana mereka memegang akaun mereka.
-
Saya tinggal di negara/jurisdiksi yang sama di mana saya membayar cukai, mengapa saya perlu memberikan butiran ini kepada FXCM?
-
Di bawah CRS, FXCM diwajibkan secara undang-undang untuk menentukan status kediaman cukai semua pelanggan kami, walaupun anda adalah penduduk cukai di negara/jurisdiksi yang sama di mana anda memegang akaun anda.
-
Berapa kerap saya perlu memberikan maklumat ini?
-
Setelah FXCM mempunyai pengesahan kendiri yang sah dalam rekod, anda hanya akan diminta untuk mengisi satu lagi apabila anda mengemaskini maklumat tertentu dalam akaun anda atau kami percaya status lapuran anda mungkin telah berubah.
-
Saya telah memberikan butiran saya kepada FXCM. Mengapa FXCM meminta saya untuk dokumen sokongan?
-
FXCM diwajibkan oleh undang-undang untuk mengesahkan butiran yang anda berikan sebagai sebahagian daripada pengesahan kendiri anda. Kami mungkin meminta anda bukti kediaman cukai yang dinyatakan dalam pengesahan kendiri anda.
-
Adakah FXCM akan menghormati privasi data saya?
-
FXCM menghormati hak privasi individu. Kami menghargai hubungan kami dengan anda, dan kami berbangga dalam memelihara kesetiaan dan hormat kepada setiap pelanggan individu; semua maklumat peribadi yang dikumpul oleh FXCM dilindungi di bawah langkah-langkah keselamatan yang ketat. Kami hanya akan mendedahkan maklumat anda kepada pihak berkuasa cukai yang relevan jika kami dikehendaki secara undang-undang untuk berbuat demikian.
- FXCM Australia Pty. Limited – Pautan Dasar Privasi: https://www.fxcm.com/au/legal/privacy-policy/
- Stratos Markets Limited – Pautan Dasar Privasi: https://www.fxcm.com/uk/legal/privacy-policy/
- Stratos Global LLC – Pautan Dasar Privasi: https://www.fxcm.com/markets/legal/privacy-policy/
- FXCM Canada – Pautan Dasar Privasi: https://www.fxcm.com/ca/legal/privacy-policy/
-
Di mana saya boleh mendapatkan maklumat dan nasihat lanjut?
-
Untuk maklumat lanjut mengenai kediaman cukai anda, sila rujuk kepada peraturan yang mengawal kediaman cukai yang telah diterbitkan oleh setiap pihak berkuasa cukai kebangsaan. Anda juga boleh mengetahui lebih lanjut di portal Pertukaran Maklumat Automatik OECD.